Triggerpoint Therapie - Touch for Balance

Ga naar de inhoud

Triggerpoint Therapie

De naam triggerpoints zegt u waarschijnlijk niets, daar zal ik proberen verandering in te brengen.....

Een trigger point is een kleine verkramping in een spier, die de spier een stukje samentrek. door deze samentrekking intstaat er een constante spanning op de aanhechting van de spier/pees. Het is vaak deze aanhechting die de pijn veroorzaakt.

U kent vast wel de klachten, zoals hielspoor, tenniselleboog, golfersarm, hoofdpiijn op het achterhoofd.
Deze klachten worden vaak anders dan ze vermoeden niet veroorzaakt door overbelasting van het gewricht of slijtage, maar door een triggerpoint.
Maar ook bij vast zittende spieren, zijn vaak triggerpoints actief.

Voor meer klachten die waarschijnlijk door één of meer triggerpoints veroorzaakt worden verwijs ik u naar de tekst onderaaan deze pagina.

Gelukkig komen de symptomen die door triggerpoints worden veroorzaakt voor in voorspelbare patronen. Als je weet waar je zoeken moet, zijn triggerpoints gemakkelijk te vinden en uit te schakelen. Met behulp van zelfmassage voelt u vaak in luttele minuten verlichting. De meeste problemen kunnen in drie tot tien dagen worden geëlimineerd. Zelfs langdurig chronische klachten kunnen in minder dan anderhalve maand aanzienlijke verbetering te zien geven.

Triggerpoints veroorzaken hoofdpijn, pijn in nek en kaak, pijn in de onderrug, tennisarmen carpaaltunnel syndromen. Ze zijn de bron van de pijn in gewrichten, zoals de schouder, pols, heup, knie en enkel, die zo vaak wordt aangezien voor artritis, tendinitis, bursitis, en letsel aan de gewrichtsbanden. Triggerpoints veroorzaken ook nog andere symptomen, zoals duizeligheid, oorpijn, sinusitis, misselijkheid, maagzuur, hartritmestoornissen, pijn aan de geslachtsdelen en gevoelloosheid in handen en voeten. Zelfs fibromyalgie kan zijn oorsprong hebben in triggerpoints.